1980-talets supermoderna postsorteringsterminal har genomgått en stor förvandling de senaste åren.
I pulserande Solna stad, där årstiders växlingar målar omgivningen i olika nyanser av skönhet, ligger Tomteboda. En mycket strategisk plats, med båda spår- och hjulbunden kommunikation i dess närhet. I ett historiskt perspektiv är det lätt att förstå varför byggnaden placerades just där när den uppfördes i början av 1980-talet, som en av världens modernaste postsorteringsanläggningar. Resan därifrån till dagens toppmoderna kontor, utbildnings- och tekniskt innovationscenter har varit mödosam – en resa som innehåller många lager av kompetenta beslut.
Uppdraget har för oss innehållit ett brett spektrum av kompetenser som utmanat oss för att möta vår kunds önskemål. Det arbetet har varit oerhört stimulerande då det många gånger sträckts utanför vad vi normalt gör i våra uppdrag.
Vi har haft en kund som har haft en extremt bra känsla för marknadssituationen, vilket är en förutsättning för att lyckats som vi tillsammans gjort med Tomteboda. Fastigheten köptes av vår uppdragsgivare för drygt 15 år sedan, av dåvarande Postfastigheter. Det är lätt att förstå att det krävs tålamod för att utveckla tomställda terminalbyggnader om över 100 000 BTA. I fastighetsmedierna benämndes Tomteboda lite föraktfullt för ett spökslott, öde och tomt vid Essingeledens pulserande liv och stambanan.
Att lyckas med ett projekt som Tomteboda är inte en persons verk, det grundar sig mer i en förmåga att leda och inspirera en stor grupp av kompetenser för att nå uppsatta mål. Vi på CO-Pilot har haft förmånen att vara en del av detta vilket vi är oerhört stolta över. Det tålamod och långsiktiga tänkande som är ett måste i ett fastighetsprojekt som sträcker sig 15 år, är en unik kompetens som har varit en förutsättning för utvecklingen av Tomteboda. Det hade många gånger varit lätt att fatta beslut för att kortsiktigt uppnå pekuniära mål, vilket på lång sikt varit förödande för den byggnads historia som Tomteboda bär på. Alla inblandade känner att vi tagit Tomteboda med dess historia in i framtiden.
Vacker ny konst som också höjer värdet på hela fastigheten
Konstnären Ebba Bohlin som skapat det imponerande konstverket "Spridningsvägar".
Efter gjutning i olika sektioner sätts hela konstverket ihop. Materialet är aluminium.
På väg genom Sverige för lackering och ytbehandling.
För att börja lite bakifrån för att beskriva hur mångfacetterat vårt uppdrag inom Tomteboda varit så måste vi lyfta fram konsten inom och utanför byggnaderna. Tomteboda uppfördes av Byggnadsstyrelsen, och som en statlig byggnad kopplades tidigt Statens Konstråd in. Inom Tomteboda finns över 100 olika konstverk av ett väldigt varierat slag. Där har vi varit involverade i att renovera dessa, vilket varit en stor utmaning. Bla utförde vi renovering av S:t Göran och Draken uppfört av Olle Nyman som är sammansatt av 12 rostiga plåtdelar (skrot enligt Olle Nyman själv). Vår kund tyckte det saknades något som satte det ”nya” Tomteboda på kartan, vilket resulterade i att de föreslog en skulptur vid infarten till fastigheten. Vi fick uppdraget att utlysa en konsttävling där 4 konstnären bjöds in till att lämna ett bidrag. Vi utsåg en jury för detta som slutligen valde Ebba Bohlin och hennes förslag ”Spridningsvägar”. Det blev en spännande resa där vi handlade upp detta konstprojekt i augusti 2019. Begreppet Spridningsvägar fick en helt ny innebörd då vi gick igenom den pandemi som drabbade världen. Konstverket som tillverkades i aluminium, innebar kontakt med ett företag som gjöt dessa aluminiumdelar som dessvärre också levererade mycket till bilindustrin. P.g.a den pågående krisen försenades därför produktionen och konstverket blev drygt 1 år försenat men kunde invigas i juni 2022. Det blev ett mycket spännande projekt där vi jobbade tätt tillsammans med konstnären Ebba Bohlin. Aluminiumstomme tillverkades och sattes ihop i Norsborg (Stockholm), kördes på bil ner till Blekinge för blästring och målning för att slutligen transporteras tillbaka till Tomteboda och det färdiga konstverket lyftes på plats. Det blev en logistikövning utöver det vanliga.
Den nya guldskimrande ytbehandlingen.
Konstverket lyfts på plats i juni 2022 vid sin slutliga destination – entrén utanför Tomteboda.
Byggnaderna inom Tomteboda är antikvariskt skyddade, vilket medfört att vi haft ett tätt samarbete med antikvarier genom hela projektet. Vi har efter drygt 25 år som företag jobbat med ett flertal ombyggnadsprojekt och där lärt oss hur vi ska jobba med återbruk bl.a. Därför var det extra intressant att vår ambition att återbruka träglaspartier, dörrar, fönster, stålkonstruktioner och andra inventarier sammanföll med de antikvariska värden som är karaktäristiska för byggnaderna. Det är oerhört stimulerande när vi lyckas koordinera modern och funktionella arkitektoniska krav med antikvariska värden och de miljömässiga ambitionerna.
Tidigt i projektet tog vi fram en plan för att miljöcertifiera byggnaderna, vilket varit en mödosam resa. Fastigheten är initialt byggd som terminal med väldigt höga våningsplan, byggnaderna inrymmer drygt 650 000 m3 vilket genererar stora utmaningar för att hitta energieffektiva lösningar. Tillsammans med vår projekteringsgrupp har vi lyckats att certifiera byggnaderna i BREEAM In Use Excellent. Det blev därför naturligt att vi utredde förutsättningarna för en solcellsanläggning inom fastigheten. Detta arbete behövde också passera genom de antikvariska kraven för att inte förvanska denna. Det blev en anläggning tillslut som producerar 400 000 kWh förnyelsebar energi årligen. Den var den största anläggningen i Stockholm på en enskild byggnad när den installerades. Vi jobbar idag vidare med förvaltningen för att energieffektivisera driften ytterligare, där vi har ett antal delprojekt för få ner energiförbrukningen ytterligare.
Lika lite som det egentligen går att tävla i musik så går det att tävla i byggnader, men det görs ändå. Det blev lön för mödan när vi under 2023 mottog pris som Årets Bygge 2023 inom kategorin Renovering– lite kronan på verket.
Ett projekt av Tomtebodas dignitet är naturligtvis inget utan de hyresgäster som hyr lokalerna där. Vi har haft förmånen att leda dessa hyresgästanpassningar vilket varit en fantastisk upplevelse. Tex under pandemin byggde vi en vaccinfabrik på drygt 8 månader – fast det egentligen inte borde gå – tillsammans med Valneva. Samarbetet med de högteknologiska företagen Northvolt och Polarium är ytterligare hyresgäster som berikat våra uppdrag med ny teknologi som genererat kreativa lösningar. I Tomteboda har vi också haft ett flertal uppdrag som är säkerhetsklassade som av förklarliga själ inte kan nämnas, men som också genererat spännande utmaningar. Det går naturligtvis inte att utelämna SL:s bussdepå, faktiskt SL:s största med plats för drygt 250 bussar. Det var starten för utvecklingen av Tomteboda. Vår senaste hyresgäst är Asplunds, som nu tagit över caféverksamheten. Deras filosofi med högkvalitativ verksamhet överensstämmer så väl med Tomtebodas signum.
CO-Pilots spännande resa med Tomteboda fortsätter, då vi har en hel del nya projekt som pågår i fastigheten.